U zoekt ondersteuning van de Voedselbank?

(voor crisissituaties zie onder aan deze pagina: voedselbonnen)

Welkom!
Als u op dit moment ondersteuning zoekt van de Voedselbank, lees dan gewoon door: we zijn er juist voor u.
Met de hulp van heel veel gemotiveerde bedrijven en vrijwilligers is het mogelijk om, onder bepaalde voorwaarden, elke week een voedselpakket te krijgen. Dit voorkomt dat eten wordt vernietigd en zorgt dat mensen die het nodig hebben voedsel krijgen. Misschien schaamt u zich om aan te kloppen bij de Voedselbank; we weten uit ervaring dat iedereen in een situatie kan komen dat we het zelf even niet redden. Daarom: maak er gebruik van!

Het allermooiste moment nadat iemand voedsel krijgt van de Voedselbank, is het moment dat u die ondersteuning niet meer nodig hebt. Daarom heeft de Voedselbank in Nederland de regel ingesteld dat bij het krijgen van voedsel, ook een maatschappelijke hulporganisatie betrokken is om u te adviseren en mee te helpen om zo snel mogelijk weer uit deze afhankelijke positie te komen.

De werkwijze is dat u een aanvraag voor voedsel kunt doen via een maatschappelijke hulporganisatie (of via de sociale dienst). Zij vullen een aanvraagformulier in op basis van uw financiële gegevens en sturen die aanvraag naar de Voedselbank. Bij de Voedselbank worden elke week alle aanvragen in behandeling genomen en gekeken of u aan de financiële norm voldoet die landelijk is afgesproken.
De financiële norm is vanaf 1-1-2018:

  • Voor een eenpersoonshuishouding: als u minder dan 210 euro per maand overhoudt voor voedsel en kleding, dan komt u in aanmerking
  • Voor elke persoon extra in het huishouden (partner, kinderen onder de 18, kinderen boven de 18 die studiefinanciering krijgen): per persoon wordt 85 euro bij de 210 euro opgeteld (dus als er in totaal 3 personen zijn: 210 plus 2 x 85 = 385,-)

Een uitgebreider document kunt u hier downloaden: 'Kom-ik-in-aanmerking-voor-een-voedselpakket'

 

Dus als u voedselhulp wilt, meldt u dan bij een hulpverlenende organisatie; klik hier voor een overzicht van een aantal Zoetermeerse hulpverlenende organisaties.

Als u een afspraak hebt gemaakt neem dan de volgende papieren en informatie mee:

  1. Paspoort of identiteitsbewijs van uzelf
  2. Paspoort of identiteitsbewijs van uw partner
  3. Paspoort of identiteitsbewijs waarop de kinderen van uw gezin vermeld staan
  4. Uw bankafschriften van u en uw partner van de afgelopen drie maanden
  5. Een overzicht en/of papieren van uw inkomsten:
    1. Netto loon cliënt
    2. Uitkering cliënt
    3. Netto loon partner
    4. Uitkering partner
    5. (Voorlopige) teruggaaf Belastingdienst
    6. Alimentatie
    7. Huurtoeslag
    8. Zorgtoeslag
    9. Kindgebonden budget
    10. Kostgeld kinderen en personen > 18 jaar met een eigen inkomen
  6. Een overzicht en/of papieren van uw lasten
    1. Huur / hypotheek
    2. Energie + water
    3. Premie zorgverzekering
    4. Overige verzekeringen
    5. Telefoon / internet / televisie
    6. Gemeentelijke belastingen
    7. Waterschapsbelasting
    8. Aflossing schulden
  • Met de gegevens uit deze papieren vult uw hulpverlener het Aanvraagformulier voor een wekelijks voedselpakket bij de Voedselbank Haaglanden in.

Een veelgestelde vraag is hoe lang de doorlooptijd is tussen het moment van aanvragen en het krijgen van een voedselpakket.
Het proces is zo ingericht dat alle aanvragen die deze week binnen komen bij de registratie afdeling van de Voedselbank Haaglanden, de maandag en dinsdag daarop worden verwerkt. In de meeste gevallen zal er de donderdag daarop volgend een pakket beschikbaar zijn.
Voorbeeld: uw hulpverlener vult het formulier voor u op woensdag in en verstuurt die naar de VB Haaglanden, dan wordt die op de maandag/dinsdag daarna behandeld en is er donderdags een pakket. U krijgt vooraf altijd een bevestiging van uw hulpverlener.

 

Voedselbonnen voor Crisissituaties - Urgente Noden
Voor crisis/nood-situaties zijn speciale Supermarktbonnen beschikbaar gesteld door de gemeente Zoetermeer die aangevraagd kunnen worden via de Sunz (Stichting Urgente Noden Zoetermeer).
Aanvragen van Supermarktbonnen kan alleen:

  • door een door SunZ erkende instantie, hulpverlenende instantie of hulpverlener,
  • als naar het oordeel van de hulpverlener urgente bijstand nodig is, dus als de cliënt niet te eten heeft, of als de omstandigheden schrijnend zijn en de aanvraag goed onderbouwd is
  • met het aanvraagformulier die uw hulpverlener via deze link kunt downloaden.

Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met SunZ:
http://www.sunzoetermeer.nl/index.php/supermarktbonnen

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 13.00 - 17.00 uur:
[T] 079-7502244
[M] 06-22350303

 



Contact Zoetermeer

J. de Jager

jstdejager@gmail.com
06 16 26 14 46

 

Aanbieden voedsel:
R. Mons
ruudmons@hetnet.nl
06 18 11 27 01

Registratie VB Haaglanden

0174-212000, optie 2
op maandag en dinsdag van 09.30 - 14.30 uur
registratie@voedselbankhaaglanden.nl

www.voedselbankhaaglanden.nl