Aanvragen voedselpakket
(voor crisis situaties zie onderaan deze pagina: Voedselbonnen via Sunz voor crisissituaties)
Informatie Aanvragende Instanties Voedselpakket
Een aanvraag van een voedselpakket loopt altijd via een hulpverlener. Voedselbank Haaglanden hanteert landelijke regels en criteria bij het beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een voedselpakket.
Klik hier voor het downloaden van alle formulieren:
- het complete aanvraagformulier waarin alle NAW en financiële gegevens worden ingevuld
- voor de bijbehorende toelichting.
- voor een verkort aanvraagformulier als meer tijd nodig om inzicht te krijgen in de financiële gegevens
van een klant,
terwijl er direct voedselhulp nodig is (alleen bestemd voor een eerste aanvraag).
Wie komt in aanmerking?
Of iemand in aanmerking komt voor een voedselpakket, hangt af van de hoogte van het leefgeld. Dit is het
geld dat maandelijks overblijft als je van de inkomsten de vaste lasten aftrekt. Hoeveel dat leefgeld mag zijn, is afhankelijk van de samenstelling van het gezin.
De toekenningscriteria voor het
jaar 2022
De norm voor een eenpersoonshuishouden bedraagt € 275,-. Voor elke volgende persoon mag daar €
115,- worden bijgeteld. Dit is het bedrag dat per maand overblijft na aftrek van de vaste lasten.
Dat betekent voor een:
1 persoonshuishouden: € 275,-
Totaal 2 personen: € 390,-
Totaal 3 personen: € 505,-
Totaal 4 personen: € 620,-
Totaal 5 personen: € 735,- etc.
Details Toekenningscriteria
Bij de berekening van het normbedrag gelden allerlei details zoals maximale bedragen, bedragen die vast
opgevoerd mogen worden, bedragen die niet meetellen bij inkomsten (zoals kinderbijslag), bedragen die niet opgevoerd mogen worden bij uitgaven (zoals autokosten – tenzij op medische
grondslag).
Al deze informatie staat in het document ‘Toekenningscriteria VBH 2021 – Toelichting bij aanvraagformulier 2021-01’, dat u hier kunt downloaden.
Afwijkingen op de regels
Het is onmogelijk om alle situaties te vangen in regeltjes. Indien het toepassen van de hiervoor vermelde regels, in zeer bijzondere situaties, tot ongewenste situaties leidt, kan de beoordelaar van de voedselbank bij uitzondering, maar wel onderbouwd, afwijken van deze regels.
Twee mogelijkheden om een aanvraag te doen door een
hulpverlener
Een hulpverlener die een voedselpakket wil aanvragen heeft regelmatig meer tijd nodig om inzicht te krijgen in de financiële gegevens van een klant, terwijl er direct voedselhulp nodig is. Om die
reden kan er gekozen worden uit 2 aanvraagformulieren:
1. Het complete formulier waarin alle NAW en financiële gegevens worden ingevuld.
Dit aanvraagformulier kan hier worden gedownload.
2. Een verkort formulier waarin alleen de NAW gegevens en de samenstelling van het huishouden worden ingevuld.
Dit verkorte aanvraagformulier kan hier worden
gedownload (alleen bestemd voor de eerste aanvraag!).
Werkprocedures
Omdat er wekelijks een groot aantal
aanvragen moet worden verwerkt, hebben we een aantal regels opgesteld waar de aanvraag aan moet voldoen om in behandeling genomen te kunnen worden.
Aanvraag verlengen
Twee weken voordat de toegewezen termijn is verstreken, kunt u een heraanvraag indienen. U vult opnieuw een aanvraagformulier in met de meest actuele financiële en persoonlijke
situatie. Een kopie van de vorige aanvraag accepteren wij niet. In principe is de maximale duur voor ondersteuning 5 jaar.
Niet opgehaalde voedselpakketten
Helaas komt het voor dat voedselpakketten niet worden opgehaald. Wanneer een klant regelmatig het pakket niet ophaalt of dit gedurende twee weken achterelkaar zonder dit te voren te melden bij de
coördinator van het uitgiftepunt, wordt de verstrekking van het voedselpakket stopgezet. We gaan ervan uit dat de klant dan deze voedselsteun niet meer nodig heeft. U kunt dan pas na 3 maanden
een nieuwe aanvraag indienen.
Heeft u vragen?
Heeft u vragen over het invullen van het aanvraagformulier dan is de afdeling Klantregistratie te bereiken via:
Mail: registratie@voedselbankhaaglanden.nl
Telefoon: 06 5181 6040 , bij voorkeur op maandag en dinsdag van 09.30 - 14.30 uur.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voedselbonnen via Sunz voor Crisissituaties - Urgente Noden
Voor crisis/nood-situaties zijn speciale Supermarktbonnen beschikbaar gesteld door de gemeente Zoetermeer die aangevraagd kunnen worden via de Sunz (Stichting Urgente Noden Zoetermeer).
Aanvragen van Supermarktbonnen kan alleen:
Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met Sunz:
Website Sunz: https://sunzoetermeer.nl/aanvraagformulier?type=3
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 13.00 - 17.00 uur:
[T] 079-7502244
[M] 06-22350303